Upowszechnienie dostępu do sieci powoduje, że współczesne aplikacje korzystają ze zdalnych zasobów i usług, a te, które nie wykorzystują tej możliwości, tracą na funkcjonalności i stają się mało atrakcyjne.
Chociaż istnieje wiele sposobów, aby dać aplikacjom dostęp do zdalnych usług i danych, w ostatnich latach największą popularność uzyskał REST (od Representational State Transfer), czyli prosty koncepcyjnie pomysł na bezpośrednie wykorzystanie w tym celu protokołu HTTP.
REST jest powszechnie używany do wiązania strony klienckiej ze stroną serwera w aplikacjach webowych opartych o JavaScript oraz w aplikacjach mobilnych, ale można go także spotkać w aplikacjach typu "desktop" i przy integracji komponentów w rozbudowanych systemach. Wiele popularnych usług dzisiejszego internetu jest dostępnych dla aplikacji poprzez tzw. „REST API”.
O ile aplikacje strony klienta korzystające z REST tworzy się najczęściej w technologiach odpowiadających specyfice środowiska klienckiego (JavaScript, Android, iOS), to tworząc stronę serwera możemy chcieć skorzystać z dojrzałego, pewnego i bogatego w możliwości środowiska jakim jest np. Java. Okazuje się, że implementacja usług REST w Javie jest bardzo wygodna dzięki istnieniu interfejsu programistycznego JAX-RS, w którym zwykłe klasy i metody Javy mogą dzięki odpowiednim adnotacjom stać się implementacją serwera REST.
Charakterystyczne cechy REST, takie jak hierarchiczna struktura URL, obsługa różnych metod HTTP i parametrów zapytań, różne typy zawartości, znajdują swoje odzwierciedlenie w adnotacjach JAX-RS. W razie potrzeby można zejść na niższy poziom abstrakcji i mieć bezpośredni dostęp do nagłówków, komunikatów czy strumieni danych.
W razie takiej potrzeby JAX-RS 2.0 oferuje także wsparcie w implementacji w Javie strony klienta.
Adresatami szkolenia są programiści Java, pragnący posiąść umiejętności tworzenia usług sieciowych REST na platformie Java.
Wymagania wstępne
Dodatkowa wiedza i umiejętności, które pozwolą lepiej zrozumieć niektóre elementy szkolenia i spojrzeć na zagadnienia w szerszej perspektywie:
14 godzin (2 dni x 7 godzin), w tym wykłady i warsztaty praktyczne.