Powrót do katalogu
Termin sugerowany
2017-11-28
Warszawa

Zapisz się jako pierwszy!

2 800 / 3 dni
Zgłoś chęć udziału
Termin sugerowany
2017-12-18
Warszawa

Zapisz się jako pierwszy!

2 800 / 3 dni
Zgłoś chęć udziału
Zaproponuj własny termin
Postaramy się uruchomić nowy termin dla Ciebie
Zgłoś chęć udziału

Inżynieria oprogramowania > Analiza i projektowanie systemów IT > UML/BPMN

Szkolenie: Modelowanie w języku UML
[UML-MODEL]
Pobierz program

Wprowadzenie




UML (Unified Modelling Language), graficzny język diagramów, jest podstawowym narzędziem pracy i komunikacji uczestników projektu informatycznego - analityków, projektantów, programistów, a także klienta. Uczestnicy szkolenia poznają podstawowe i zaawansowane zasady modelowania języku UML, samodzielnie tworzą pierwsze diagramy oraz uczą się stosować sprawdzone wzorce i dobre praktyki. Szkolenie ma charakter przeglądu wszystkich rodzajów diagramów języka UML. Omówienie najważniejszych i najczęściej używanych rodzajów diagramów jest uzupełnione praktycznymi ćwiczeniami.

Forma prowadzenia zajęć: wykłady, ćwiczenia. Większość czasu zajęć jest poświęcona na wykonywanie ćwiczeń i wspólne ich omawianie. Uczestnicy są aktywnie zaangażowani w przebieg zajęć. Szkolenie jest prowadzone bez wykorzystania komputerów i narzędzi do modelowania, co pozwala skoncentrować się na istocie modelowanych zagadnień.

Cel szkolenia

Po zakończeniu kursu uczestnicy powinni:

  • rozumieć zasady analizy i projektowania w języku UML,
  • umieć czytać diagramy w języku UML,
  • umieć tworzyć diagramy w języku UML.

Adresaci szkolenia

Kurs jest przeznaczony dla:

  • kierowników projektów informatycznych, analityków i projektantów,
  • osób, które do tej pory nie używały w swojej pracy języka UML, lub używały go w ograniczonym zakresie,
  • osób, które chcą usystematyzować swoją wiedzę o modelowaniu w języku UML.

Czas i forma szkolenia

21 godzin (3 dni x 7 godzin), w tym wykłady i warsztaty praktyczne.

Plan szkolenia

Dzień 1

  1. Język UML - wprowadzenie.
    1. Historia technik obiektowych i języka UML;
    2. Przeznaczenie języka UML;
    3. Rodzaje diagramów UML;
    4. UML a proces produkcji oprogramowania.
  2. Diagramy czynności.
    1. Zastosowania diagramów czynności;
    2. podstawowa notacja diagramów czynności: czynności, przepływy, bramki;
    3. zaawansowana notacja diagramów czynności: sygnały, przerwania i ich obsługa, przetwarzanie kolekcji obiektów, składnice danych;
    4. modelowanie procesów biznesowych przy pomocy diagramów czynności.
  3. Przypadki użycia i diagramy przypadków użycia.
    1. Przeznaczenie modelu przypadków użycia;
    2. diagramy przypadków użycia;
    3. opisy przypadków użycia;
    4. relacje extend i include;
    5. dziedziczenie aktorów i przypadków użycia

Dzień 2.

  1. Efektywne pisanie przypadków użycia.
    1. Style pisania przypadków użycia;
    2. szablony przypadków użycia;
    3. wybór odpowiedniego stylu – dobre praktyki;
    4. właściwa granulacja przypadków użycia – reguła jednego posiedzenia i reguła wartości dodanej;
    5. zależności pomiędzy przypadkami użycia.
  2. Zasady analizy i projektowania obiektowego.
    1. Podstawowe pojęcia obiektowości – obiekt, klasa, związek między klasami, kapsułkowanie;
    2. techniki znajdywania klas;
    3. podejście zorientowane na odpowiedzialność.
  3. Diagramy klas.
    1. Notacja diagramów klas;
    2. wykorzystanie diagramów klas na poziomie analitycznym i projektowym;
    3. związki między klasami i ich opisy;
    4. agregacja i kompozycja; klasy asocjacyjne;
    5. dziedziczenie;
    6. klasy abstrakcyjne.

Dzień 3.

  1. Diagramy stanów.
    1. Przeznaczenie diagramów stanów;
    2. notacja diagramów stanów;
    3. opisy przejść i stanów;
    4. pseudostany;
    5. stany złożone i wznowienia;
    6. obszary współbieżne.
  2. Diagramy interakcji
    1. Przeznaczenie i rodzaje diagramów interakcji;
    2. notacja diagramów interakcji;
    3. modelowanie sekwencji.
  3. Diagramy komponentów i diagramy rozlokowania.
    1. Przeznaczenie i notacja diagramów komponentów oraz diagramów rozlokowania;
    2. komponenty i interfejsy;
    3. diagramy rozlokowania oparte o węzły oraz o klasy węzłów.
  4. Przegląd pozostałych diagramów języka UML.
    1. Diagramy obiektów;
    2. diagramy pakietów;
    3. diagramy struktur połączonych.

Opinie uczestników